Zdrowa alternatywa, czyli co zjeść kiedy mamy ochotę na coś zakazanego?

Słodycze i słone przekąski, to wrogowie szczupłej sylwetki. Ale na diecie często dopada nas ochota na „małe co nieco”, zwłaszcza, że podświadomie wiemy, że jest to zakazane. Na szczęście nasze kubki smakowe łatwo jest oszukać. Czym zastąpić niezdrową żywność, kiedy naprawdę mamy na nią ochotę, aby nie złamać diety?

123RF

Dlaczego mamy ochotę na coś słodkiego?

Słodki smak, jest jednym z pierwszych jakie poznajemy na początku swojego życia, ponieważ w mleku matki znajduje się cukier – laktoza. Od dziecka rodzice nagradzają nas słodyczami, z czasem sami po nie sięgamy, bo po prostu… mamy na nie ochotę! I w ten sposób przyzwyczajamy się do tego, że słodka przekąskę, sprawi nam przyjemność i łagodzi stres – stąd jedzenie słodyczy, często ma podłoże psychiczne.

Ale ochota na słodkie może być także oznaką, że organizmowi brakuje jakiś składników i zwyczajnie się ich domaga. Dzieje się tak np. przy niedoborze chromu, cynku, manganu, witamin z grupy B, czy witaminy C – ponieważ biorą one udział w metabolizmie glukozy i ich brak w organizmie odczuwamy chociażby poprzez zwiększony apetyt.

Chęć na słodycze szybko złagodzimy sięgając po suszone owoce. Dzięki zawartości sorbitolu (cukru powstającego w procesie suszenia) i błonnika pokarmowego, taka przekąska nie tylko załagodzi naszą ochotę na coś zakazanego, ale także poprawi perystaltykę jelit. Warto także przygotowywać słodycze samemu w domu, które nie będą zawierały ani cukru, ani konserwantów. Polecamy chociażby kisiel, budyń jaglany z owocami, pieczone jabłko lub gruszkę z cynamonem oraz ciasteczka owsiane.

Dlaczego mamy ochotę na coś słonego?

Jeśli często miewasz ochotę na chipsy, krakersy, paluszki, precle czy inną słoną przekąskę, może to być sygnałem niedoboru wapnia. Poziom tego składnika mineralnego w organizmie podnosi sód, który znajduje się w soli. Zatem zjedzenie czegoś słonego wysyła do organizmu mylny sygnał o zaspokojeniu potrzeby, ale po chwili znowu odczuwamy chęć na słone i sięgamy po kolejną porcję.

Ochotę na słoną przekąskę ugasi nabiał, główne źródło wapnia. Dlatego wypij szklankę mleka, albo zjedz jogurt naturalny (możesz dla smaku doprawić go bazylią), kefir, czy chudy twaróg. Warto też sięgnąć w takich sytuacjach po garść ziaren słonecznika, migdałów lub orzechów.

Zarówno glukoza jak i sód, są potrzebne naszemu organizmowi, ale powinniśmy dostarczać je z innych, zdrowych produktów, a nie pustych kalorii bez wartości odżywczych, ponieważ organizm niemal w całości odkłada je w postaci tkanki tłuszczowej. Chęć na słodycze czy słoną przekąskę może sygnalizować także zaburzenia flory bakteryjnej w jelitach, a nawet przerost drożdżaków, które wytwarzają związek powodujący silne łaknienie. Dlatego warto ustalić przyczynę ochoty na coś zakazanego i poszukać zdrowych zamienników.

Zobacz również: Pomysły na rodzinną aktywność fizyczną

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej 5 fit śniadań z płatków owsianych Tych produktów nie jedz przed treningiem 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Odchudzające przepisy: sałatka z kurczakiem i truskawkami Domowe pralinki Najlepsze orzechy na utratę wagi Fit ciasto marchewkowe Wegańskie ciasteczka Czekoladowe raw cake Odchudzające przepisy: jajko zapiekane w awokado Jak przygotować zdrowe i białkowe naleśniki? Wiosenne sałatki, od których nie przytyjesz Brownie z batatem i rodzynkami 6 przepisów na odchudzające sałatki Zdrowe dania, które możesz przygotować w 10 minut (a nawet szybciej) Fantazja fasolowa Szybkie naleśniki bez mąki Jakie węglowodany jeść na diecie? Jakie ryby jeść podczas odchudzania? Migdały – idealne orzechy dla osób na diecie Fit Wielkanoc: jajka na trzy sposoby Jak pozbyć się soli z potraw bez utraty smaku? Pasztet idealny z zielonej soczewicy z rozmarynem i żurawiną

Popularne w tym tygodniu:

Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Co się stanie, jeżeli będziesz pić lampkę wina dziennie? Powody, dla których wakacje all inclusive są niezdrowe Co się stanie, kiedy przestaniesz pić gazowane napoje? 9 rzeczy, których nie powinno się robić przed seksem Co znajdziesz w drinkach spalających tłuszcz? Wody smakowe Jak odkwasić organizm – objawy zakwaszenia, sposoby na odkwaszenie Kosmetyki, które możemy zjeść! Sok z arbuza nie tylko dla dzieci. Jakie ma właściwości? Trądzik pospolity – jaką zastosować dietę aby złagodzić objawy?