Zdrowa alternatywa, czyli co zjeść kiedy mamy ochotę na coś zakazanego?

Słodycze i słone przekąski, to wrogowie szczupłej sylwetki. Ale na diecie często dopada nas ochota na „małe co nieco”, zwłaszcza, że podświadomie wiemy, że jest to zakazane. Na szczęście nasze kubki smakowe łatwo jest oszukać. Czym zastąpić niezdrową żywność, kiedy naprawdę mamy na nią ochotę, aby nie złamać diety?

123RF

Dlaczego mamy ochotę na coś słodkiego?

Słodki smak, jest jednym z pierwszych jakie poznajemy na początku swojego życia, ponieważ w mleku matki znajduje się cukier – laktoza. Od dziecka rodzice nagradzają nas słodyczami, z czasem sami po nie sięgamy, bo po prostu… mamy na nie ochotę! I w ten sposób przyzwyczajamy się do tego, że słodka przekąskę, sprawi nam przyjemność i łagodzi stres – stąd jedzenie słodyczy, często ma podłoże psychiczne.

Ale ochota na słodkie może być także oznaką, że organizmowi brakuje jakiś składników i zwyczajnie się ich domaga. Dzieje się tak np. przy niedoborze chromu, cynku, manganu, witamin z grupy B, czy witaminy C – ponieważ biorą one udział w metabolizmie glukozy i ich brak w organizmie odczuwamy chociażby poprzez zwiększony apetyt.

Chęć na słodycze szybko złagodzimy sięgając po suszone owoce. Dzięki zawartości sorbitolu (cukru powstającego w procesie suszenia) i błonnika pokarmowego, taka przekąska nie tylko załagodzi naszą ochotę na coś zakazanego, ale także poprawi perystaltykę jelit. Warto także przygotowywać słodycze samemu w domu, które nie będą zawierały ani cukru, ani konserwantów. Polecamy chociażby kisiel, budyń jaglany z owocami, pieczone jabłko lub gruszkę z cynamonem oraz ciasteczka owsiane.

Dlaczego mamy ochotę na coś słonego?

Jeśli często miewasz ochotę na chipsy, krakersy, paluszki, precle czy inną słoną przekąskę, może to być sygnałem niedoboru wapnia. Poziom tego składnika mineralnego w organizmie podnosi sód, który znajduje się w soli. Zatem zjedzenie czegoś słonego wysyła do organizmu mylny sygnał o zaspokojeniu potrzeby, ale po chwili znowu odczuwamy chęć na słone i sięgamy po kolejną porcję.

Ochotę na słoną przekąskę ugasi nabiał, główne źródło wapnia. Dlatego wypij szklankę mleka, albo zjedz jogurt naturalny (możesz dla smaku doprawić go bazylią), kefir, czy chudy twaróg. Warto też sięgnąć w takich sytuacjach po garść ziaren słonecznika, migdałów lub orzechów.

Zarówno glukoza jak i sód, są potrzebne naszemu organizmowi, ale powinniśmy dostarczać je z innych, zdrowych produktów, a nie pustych kalorii bez wartości odżywczych, ponieważ organizm niemal w całości odkłada je w postaci tkanki tłuszczowej. Chęć na słodycze czy słoną przekąskę może sygnalizować także zaburzenia flory bakteryjnej w jelitach, a nawet przerost drożdżaków, które wytwarzają związek powodujący silne łaknienie. Dlatego warto ustalić przyczynę ochoty na coś zakazanego i poszukać zdrowych zamienników.

Zobacz również: Zapomnij o nudzie na fitnessie - ćwicz bokwę

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Sernik z kaszy bulgur Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Sałatka ze słoika – pomysł na zdrowy lunch do pracy Te objawy świadczą o zakwaszeniu organizmu! Prosta metoda, dzięki której oczyścisz organizm z toksyn Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Przekąska po treningu: tost z masłem migdałowym i bananem Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą 5 fit śniadań z płatków owsianych Tych produktów nie jedz przed treningiem Odchudzające przepisy: sałatka z kurczakiem i truskawkami Domowe pralinki Najlepsze orzechy na utratę wagi Fit ciasto marchewkowe Wegańskie ciasteczka Czekoladowe raw cake Odchudzające przepisy: jajko zapiekane w awokado Jak przygotować zdrowe i białkowe naleśniki? Wiosenne sałatki, od których nie przytyjesz Brownie z batatem i rodzynkami 6 przepisów na odchudzające sałatki Zdrowe dania, które możesz przygotować w 10 minut (a nawet szybciej)

Popularne w tym tygodniu:

41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Fit ciasto z masła orzechowego Co Ewa Chodakowska poleca jeść na kolację? Pięć prostych i niskokalorycznych przepisów FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na śniadanie. Pięć przepisów Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na drugie śniadanie. Pięć przepisów Weekendowy jadłospis Ewy Chodakowskiej Racuszki z jabłkiem Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Sałatka ze słoika – pomysł na zdrowy lunch do pracy