Jak pozbyć się soli z potraw bez utraty smaku?

Czy można obyć się kuchni bez używania soli? Ta substancja nie tylko nadaje smak potrawom, ale także ma właściwości konserwujące, a naszemu organizmowi dostarcza sód. Jednak niestety, nadmierne używanie soli prowadzi do wielu konsekwencji zdrowotnych. Czym zatem ją zastąpić, tak by jedzenie nie straciło smaku?

123RF

Dlaczego powinniśmy ograniczyć spożycie soli?

Owszem, sól jest potrzebna naszemu organizmowi, ponieważ dostarcza nami sód. Jednak dla prawidłowego funkcjonowania potrzeba nam go jedynie 1 g dziennie. Ponieważ żywność, którą kupujemy i tak jest słona, nie musimy martwić się, że doświadczymy niedoboru sodu.

Światowa Organizacja Zdrowia zaleca spożywanie maksymalnie 5 g soli na dobę, w przeciwnym razie na własne życzenie możemy nabawić się choroby sercowo-naczyniowej, cukrzycy typu II, miażdżycy lub nadciśnienia tętniczego. Ponieważ substancja ta zatrzymuje wodę w organizmie i zaburza metabolizm, zwiększa także ryzyko otyłości. Ale jak ograniczyć spożywanie soli, kiedy bez niej potrawy zwyczajnie nam nie smakują?

Sposoby na ograniczenie soli

Zwykłą sól kuchenną warto zastąpić przyprawami. Gwarantujemy, że używając ziół takich jak chociażby bazylia, oregano, lubczyk, rozmaryn, szafran, jałowiec czy liść laurowy, odkryjesz nowy smak potraw i zapomnisz, że można było po prostu je posolić.

Warto także kupować jak najświeższe produkty, bo w takich właśnie zawartość soli jest niewielka. Powinniśmy ograniczyć za to przetworzone produkty i te, w których zawartość soli jest wysoka. Dlatego czytaj etykiety i wybieraj żywność o niskiej zawartości soli i sodu. Niestety oznacza to także rezygnację ze sztucznie barwionych słodyczy i słonych przekąsek. Jeśli będziesz przygotowywał potrawy w temperaturze maksymalnie 85 stopni Celcjusza, jedzenie zachowa swój wyrazisty smak i nie trzeba będzie go doprawiać – warto zatem jak najwięcej gotować na parze i piec.

Przy nowej diecie bez soli, trzeba być cierpliwym — sam będziesz zaskoczony, jak po kilku dniach twoje kubki smakowe przyzwyczają się do nowych smaków, a wówczas solniczka na stole okaże się zbędna.

Zobacz również: Wiosenny detoks

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Odchudzające przepisy: sałatka z kurczakiem i truskawkami Domowe pralinki Najlepsze orzechy na utratę wagi Fit ciasto marchewkowe Wegańskie ciasteczka Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Czekoladowe raw cake Odchudzające przepisy: jajko zapiekane w awokado Jak przygotować zdrowe i białkowe naleśniki? Wiosenne sałatki, od których nie przytyjesz Brownie z batatem i rodzynkami 6 przepisów na odchudzające sałatki Zdrowe dania, które możesz przygotować w 10 minut (a nawet szybciej) Fantazja fasolowa Szybkie naleśniki bez mąki Jakie węglowodany jeść na diecie? Jakie ryby jeść podczas odchudzania? Migdały – idealne orzechy dla osób na diecie Fit Wielkanoc: jajka na trzy sposoby Pasztet idealny z zielonej soczewicy z rozmarynem i żurawiną Dlaczego warto jeść jajka na diecie? Zdrowy krem czekoladowo-orzechowy Przepis na dietetyczny żurek

Popularne w tym tygodniu:

41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Fit ciasto marchewkowe AWOKADO egzotyczny cud zdrowia ! Odchudzające przepisy: sałatka z kurczakiem i truskawkami 4 migdały dziennie mogą poprawić zdrowie Sok pomidorowy - składniki odżywcze, właściwości odchudzające, właściwości upiększające Domowe pralinki Śniadanie na przywrócenie równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie, czyli JAGLANKA w roli głównej Śniadanie, dzięki któremu zjesz na obiad 30 proc. mniej Najlepsze orzechy na utratę wagi Gorąca woda – najtańszy lek świata Zdrowe desery Ewy Chodakowskiej bez mleka zwierzęcego i jego pochodnych