Na czym polega dieta nordycka?

Skandynawowie to jeden z najszczuplejszych, a przy tym najzdrowszych narodów w Europie. Zawdzięczają to aktywnemu trybowi życia, a także sposobowi odżywiania. Nic dziwnego, że dieta nordycka zaczyna podbijać świat! W ten sposób schudniesz, obniżysz cholesterol, zadbasz o serce i dobrą kondycję mózgu. Na czym polega?

Ograniczenie ilości mięsa

Diety odchudzające


Jedną z najważniejszych zasad diety nordyckiej jest ograniczenie ilości mięsa w codziennym menu. Zaleca się, aby jeść je nie częściej niż 1–2 razy w tygodniu. Najlepiej, aby były to produkty ekologiczne, pochodzące z jak najbardziej naturalnych hodowli. Może to być chudy drób, wieprzowina czy wołowina, ale w diecie nordyckiej szczególnie polecana jest dziczyzna.

Więcej produktów pochodzenia roślinnego

Zamiast mięsa należy jeść więcej roślin strączkowych – ciecierzycy, soczewicy, fasoli, grochu. Zapewniają one dawkę białka oraz błonnika. Dla Skandynawów bazą posiłków często są produkty z pełnego ziarna. Pieczywo razowe, płatki owsiane i kasze to składniki, bez których nie byłoby diety nordyckiej.

Warzywa i owoce to podstawa

Sposób odżywiania Skandynawów obniża ryzyko rozwoju chorób układu krążenia oraz nowotworów. To zasługa dużej ilości warzyw i owoców pełnych witamin, składników mineralnych oraz bezcennych dla zdrowia antyoksydantów. Dzięki temu, że produkty pochodzenia roślinnego mają mało kalorii, sprzyjają odchudzaniu i zapobiegają nadwadze oraz otyłości.

Skandynawowie lubią zwłaszcza jabłka, gruszki oraz owoce jagodowe – borówki, truskawki, jeżyny, żurawinę, maliny. Często sięgają po dziko rosnące odmiany jagód, takie jak brusznica. Wśród warzyw królują korzeniowe – marchew, burak, pietruszka, pasternak, ziemniaki. W diecie nordyckiej jest też miejsce dla warzyw kapustowatych oraz wszystkich sezonowych, np. pomidorów czy cukinii.

Więcej ryb i owoców morza

Mieszkańcy Północy uwielbiają ryby, zwłaszcza tłuste morskie, które dostarczają organizmowi zdrowych kwasów tłuszczowych. Jedzą je kilka razy w tygodniu na obiad, a także na inne posiłki w ciągu dnia. Warto zadbać o to, by w jadłospisie znalazło się miejsce na ryby morskie, takie jak łosoś, śledzie, makrela, tuńczyk, sardynki. Skandynawowie często jedzą też owoce morza.

Zdrowe tłuszcze

Zobacz również: Wiosenny detoks

Źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych są nie tylko ryby, ale również produkty roślinne – orzechy, pestki oraz oleje roślinne. W diecie nordyckiej dominuje olej rzepakowy nie bez powodu nazywany „oliwą Północy”. Produkt jest popularny również w naszym kraju — dostarcza wielu korzystnych składników, takich jak witamina E czy kwasy omega-3.

Zakazane produkty

Od Skandynawów warto nauczyć się podejścia do przekąsek. Zamiast słonych chipsów i paluszków, wybierają orzechy, pestki, nasiona i suszone owoce. Cenią desery przygotowane w domu z naturalnych składników, które świetnie zastępują cukierki i batoniki. Stosując dietę nordycką należy więc zrezygnować z przetworzonych przekąsek i ograniczyć ilość wypijanego alkoholu.

Przykładowy jadłospis diety nordyckiej:

  • Śniadanie: owsianka z odrobiną miodu i świeżymi borówkami lub 2 kromki chleba razowego posmarowanego twarożkiem i kilka rzodkiewek;
  • Drugie śniadanie: koktajl z jabłka, selera naciowego, jarmużu i imbiru;

  • Obiad: pieczony pstrąg nadziewany ziołami i cytryną, pieczone ziemniaki z ziołami i przyprawami, sałatka z buraka lub grillowany łosoś, porcja kaszy jęczmiennej i gotowane warzywa (fasolka, kalafior, brokuł);
  • Podwieczorek: jogurt naturalny z otrębami, orzechami i suszonymi owocami lub kefir z kiełkami rzeżuchy i lucerny;
  • Kolacja: Sałatka z tuńczykiem, fasolą, sałatą masłową lub zupa z kapustą, selerem i pomidorami.
Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Zapomnij o tłuszczu na brzuchu. Postaw na witaminowy koktajl odchudzający Jak zacząć? Przepisy spalające tłuszcz: owsiane naleśniki z jogurtem klonowym Chrom a odchudzanie 5 objawów, które świadczą o tym, że potrzebujesz detoksu Znaczenie błonnika w odchudzaniu Sekrety odchudzania z różnych stron świata Stres - co jeść i co ćwiczyć? Jak stosować olej kokosowy? Schudnij przed ślubem Bezpieczne oszukiwanie na diecie 4 produkty, dzięki którym pozbędziesz się tłuszczu z brzucha Chudnij podczas spania – wystarczy poznać te wskazówki Śniadanie Przypraw dietę, czyli jakie przyprawy ułatwiają odchudzanie? Matcha – herbata, która pomaga w odchudzaniu Chcesz schudnąć? Oto połączenia produktów, które ci to ułatwią Przekąski, które zmniejszają apetyt Pięć herbat ułatwiających odchudzanie Kąpiel detoksykująca – przyjemna metoda ułatwiająca odchudzanie Ile kalorii dziennie potrzebujesz? Bezpieczne odchudzanie Pas wyszczuplający – jak działa? Schudnij bez wysiłku

Popularne w tym tygodniu:

Schudła 30 kilogramów. Metamorfoza Justyny Rolki Koktajl oczyszczający z pieprzem, który spala tłuszcz Śniadania, których należy unikać na diecie odchudzającej Odpowiednia dieta odmładza skórę. Codziennie spożywanie rzeżuchy może zredukować zmarszczki nawet o 40 proc. Napoje odtruwające wątrobę, które należy pić wieczorem Pięć zaskakujących przyczyn spowolnionego metabolizmu Zobacz, co dietetycy jedzą na lunch Jak dopasować strój kąpielowy do sylwetki? Zalety wody bakłażanowej. Zrób samodzielnie w domu Gdzie podziewa się twój tłuszcz, gdy chudniesz? Wygląd brzucha może świadczyć o konkretnej chorobie Przepisy w diecie na trądzik