Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec?

Czego najbardziej potrzebuje osoba aktywna fizycznie? Oczywiście energii. Aby naładować się nią już na początku dnia, najlepiej zjeść pożywne śniadanie. Sprawdźmy, z czego powinien się składać pierwszy posiłek sportowca.

Śniadanie sportowca – z czym to się je?

Pierwszy posiłek osoby aktywnej fizycznie powinien obfitować w węglowodany. To one dają nam najsilniejszego „kopniaka energetycznego”. Źródłem cukrów może być owsianka z dodatkiem suszonych owoców, kanapka z pełnoziarnistego chleba z wędliną i warzywami. Czasem można sobie pozwolić na dawkę cukrów prostych, np. białą bułkę z dżemem.

W śniadaniu sportowca nie powinno zabraknąć białka. Składnik ten potrzebny jest do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Umożliwia m.in. właściwą pracę mięśni, pomaga zwiększyć ich masę i siłę. Ponadto białko pomaga zachować uczucie sytości na dłużej. Dzięki temu po godzinie od zjedzenia śniadania, nie będziemy mieli silnej potrzeby zjedzenia jakiejś przekąski. Źródłem białka są jajka, wędlina, mleko i jego przetwory, a także produkty zbożowe i rośliny strączkowe.

Dobry sportowiec to zdrowy sportowiec. Dlatego na początku dnia warto przyswoić sobie porcję witamin, które wzmocnią odporność. Znajdziemy je oczywiście w warzywach i owocach. Nawet jeśli nie mamy ochoty o 6 rano na kanapkę z pomidorem, marchewkę czy jabłko, to można wypić świeżo wyciskany sok do posiłku. Pamiętajmy, że każdego dnia powinniśmy jeść przynajmniej 500 g warzyw oraz owoców – i najlepiej robić to już od rana.

A co z tłuszczem? Nie możemy zapomnieć również o tym składniku pokarmowym — to właśnie dzięki niemu wiele witamin będzie mogło się prawidłowo wchłonąć. Dla naszego organizmu najlepsze będą nienasycone kwasy tłuszczowe. Są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, ale można je dostarczyć wyłącznie z pożywieniem. Jeżeli zależy nam na zgubieniu „oponki” z brzucha, to przyśpieszą one proces odchudzania. NNKT, czyli nienasycone kwasy tłuszczowe znajdują się m.in. w orzechach, kiełkach, awokado, brokułach, sałacie.

Oto kilka propozycji na śniadanie:

Zobacz również: Oleje roślinne - sekret zdrowia i urody

  • owsianka na mleku ze świeżymi owocami (banan, granat, borówki bądź sezonowe owoce) z dodatkiem ulubionych orzechów, suszoną żurawiną i nasionami chia;
  • kanapki z pełnoziarnistego chleba, wędliny drobiowej, sałaty i pomidora, do tego serek wiejski, sok pomarańczowy;
  • jajecznica z szynką, kilkoma różyczkami brokuła, pomidorem i cebulką, do tego kromka pełnoziarnistego chleb i sok grapefruitowy.

I na koniec kilka powodów, dla których naprawdę warto jeść regularnie śniadania:

  • unormowanie produkcji insuliny,
  • poprawa metabolizmu,
  • osoby, które jedzą śniadania rzadziej mają problemy z otyłością, chorobami serca i cukrzycą;
  • wzmocnienie odporności,
  • zapobieganie rozwojowi wrzodów żołądka.
Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą 5 fit śniadań z płatków owsianych Tych produktów nie jedz przed treningiem 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Domowe pralinki Najlepsze orzechy na utratę wagi Wegańskie ciasteczka Brownie z batatem i rodzynkami 6 przepisów na odchudzające sałatki Fantazja fasolowa Szybkie naleśniki bez mąki Dlaczego warto jeść jajka na diecie? Mocno wędzony pasztet z kaszą jaglaną, kiszoną kapustą i grzybami Niezdrowe skutki jedzenia zdrowej żywności Co jeść przed i po treningu? Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Zdrowe desery z nasion chia Razem czy osobno? Dowiedz się, jakie produkty powinniśmy jeść razem, a których połączeń lepiej unikać Czy warto używać syropu klonowego na diecie? Dietetyczna nutella Bananowy chleb

Popularne w tym tygodniu:

Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej 3 pomysły na obiad za 8 złotych z menu Ewy Chodakowskiej Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą Co się zmieni w organizmie, jeżeli wzbogacisz dietę w płatki owsiane? Smoothie, które oczyszcza jelito grube i wysmukla talię FIT deser Bounty z kubeczka Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć TARTA DAKTYLOWA Z PROTEINOWYM KREMEM KOKOSOWYM i borówkami Obłędny pudding z tapioki z wanilią, musem z mango i truskawkami Przekąska po treningu: tost z masłem migdałowym i bananem Przepis na wrap z grillowanym kurczakiem i warzywami Zioła, dzięki którym pozbędziesz się nadmiaru wody z organizmu