Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec?

Czego najbardziej potrzebuje osoba aktywna fizycznie? Oczywiście energii. Aby naładować się nią już na początku dnia, najlepiej zjeść pożywne śniadanie. Sprawdźmy, z czego powinien się składać pierwszy posiłek sportowca.

Śniadanie sportowca – z czym to się je?

Pierwszy posiłek osoby aktywnej fizycznie powinien obfitować w węglowodany. To one dają nam najsilniejszego „kopniaka energetycznego”. Źródłem cukrów może być owsianka z dodatkiem suszonych owoców, kanapka z pełnoziarnistego chleba z wędliną i warzywami. Czasem można sobie pozwolić na dawkę cukrów prostych, np. białą bułkę z dżemem.

W śniadaniu sportowca nie powinno zabraknąć białka. Składnik ten potrzebny jest do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Umożliwia m.in. właściwą pracę mięśni, pomaga zwiększyć ich masę i siłę. Ponadto białko pomaga zachować uczucie sytości na dłużej. Dzięki temu po godzinie od zjedzenia śniadania, nie będziemy mieli silnej potrzeby zjedzenia jakiejś przekąski. Źródłem białka są jajka, wędlina, mleko i jego przetwory, a także produkty zbożowe i rośliny strączkowe.

Dobry sportowiec to zdrowy sportowiec. Dlatego na początku dnia warto przyswoić sobie porcję witamin, które wzmocnią odporność. Znajdziemy je oczywiście w warzywach i owocach. Nawet jeśli nie mamy ochoty o 6 rano na kanapkę z pomidorem, marchewkę czy jabłko, to można wypić świeżo wyciskany sok do posiłku. Pamiętajmy, że każdego dnia powinniśmy jeść przynajmniej 500 g warzyw oraz owoców – i najlepiej robić to już od rana.

A co z tłuszczem? Nie możemy zapomnieć również o tym składniku pokarmowym — to właśnie dzięki niemu wiele witamin będzie mogło się prawidłowo wchłonąć. Dla naszego organizmu najlepsze będą nienasycone kwasy tłuszczowe. Są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, ale można je dostarczyć wyłącznie z pożywieniem. Jeżeli zależy nam na zgubieniu „oponki” z brzucha, to przyśpieszą one proces odchudzania. NNKT, czyli nienasycone kwasy tłuszczowe znajdują się m.in. w orzechach, kiełkach, awokado, brokułach, sałacie.

Oto kilka propozycji na śniadanie:

Zobacz również: Wiosenny detoks

  • owsianka na mleku ze świeżymi owocami (banan, granat, borówki bądź sezonowe owoce) z dodatkiem ulubionych orzechów, suszoną żurawiną i nasionami chia;
  • kanapki z pełnoziarnistego chleba, wędliny drobiowej, sałaty i pomidora, do tego serek wiejski, sok pomarańczowy;
  • jajecznica z szynką, kilkoma różyczkami brokuła, pomidorem i cebulką, do tego kromka pełnoziarnistego chleb i sok grapefruitowy.

I na koniec kilka powodów, dla których naprawdę warto jeść regularnie śniadania:

  • unormowanie produkcji insuliny,
  • poprawa metabolizmu,
  • osoby, które jedzą śniadania rzadziej mają problemy z otyłością, chorobami serca i cukrzycą;
  • wzmocnienie odporności,
  • zapobieganie rozwojowi wrzodów żołądka.
Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Domowe pralinki Najlepsze orzechy na utratę wagi Wegańskie ciasteczka Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Brownie z batatem i rodzynkami 6 przepisów na odchudzające sałatki Fantazja fasolowa Szybkie naleśniki bez mąki Dlaczego warto jeść jajka na diecie? Mocno wędzony pasztet z kaszą jaglaną, kiszoną kapustą i grzybami Niezdrowe skutki jedzenia zdrowej żywności 5 fit śniadań z płatków owsianych Co jeść przed i po treningu? Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Zdrowe desery z nasion chia Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć Razem czy osobno? Dowiedz się, jakie produkty powinniśmy jeść razem, a których połączeń lepiej unikać Czy warto używać syropu klonowego na diecie? Tych produktów nie jedz przed treningiem Dietetyczna nutella Bananowy chleb Dietetyczna chałwa w 10 minut

Popularne w tym tygodniu:

41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Fit ciasto marchewkowe AWOKADO egzotyczny cud zdrowia ! Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na śniadanie. Pięć przepisów Domowe batoniki musli (bez pieczenia) Odchudzające przepisy: sałatka z kurczakiem i truskawkami 4 migdały dziennie mogą poprawić zdrowie Domowe pralinki Śniadanie na przywrócenie równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie, czyli JAGLANKA w roli głównej Śniadanie, dzięki któremu zjesz na obiad 30 proc. mniej Najlepsze orzechy na utratę wagi Co się dzieje, gdy pijemy wodę na pusty żołądek?