3 największe mity dietetyczne

Produkty beztłuszczowe pomagają schudnąć, a sztuczne witaminy zastąpią te naturalne. Prawda czy fałsz? Sprawdź – obalamy największe mity dotyczące odchudzania.

Zaraz po pojawieniu się myśli o odchudzaniu, często pierwszym krokiem jest zajrzenie do sieci w poszukiwaniu sposobów na zgubienie kilku zbędnych kilogramów. A tam – przesyt informacji. W gąszczu różnych doniesień na temat odchudzania warto się zatrzymać i zastanowić: co jest prawdą, a co jest mitem?

Wszystkie kalorie to taka sama energia

Przy redukcji masy ciała ważną kwestią jest ograniczenie spożywania ilości kalorii. I tutaj pojawia się pułapka. W sieci – i nie tylko – można znaleźć wiele źródeł, które podają, że każda kaloria to taka sama energia dla naszego ciała. Tymczasem – nic bardziej mylnego.

Przykład. Fruktoza kontra glukoza, cukry. Oba kaloryczne, ale jednocześnie ważne dla funkcjonowania organizmu. Fruktoza - w porównaniu do tej samej ilości glukozy – intensywniej oddziałuje na ośrodek głodu, pobudzając go i sprawiając, że szybciej jesteśmy głodni. Zwiększa też otyłość brzuszną i insulinooporność (nie wskazana dla cukrzyków).

Inny przykład? Białko. Jeśli porównamy tą samą ilość kalorii pochodzących z białka oraz z węglowodanów i tłuszczy okaże się, że to jedzenie bogate w biało właśnie pomaga podnieść poziom metabolizmu spoczynkowego oraz zmniejszyć uczucie głodu.

Suplementy zastąpią zdrową dietę

Owszem, suplementy brać warto, ale nie zawsze i raczej tylko w przypadku poważnych niedoborów. Dietetycy szacują, że 20–30 proc. dziennego zapotrzebowania na składniki odżywcze może pochodzić z suplementacji. Reszta powinna być dostarczana z pożywieniem. Dlaczego? Ponieważ naturalne składniki lepiej się wchłaniają i przyswajają.

Stosowanie odżywek jest natomiast polecane dla osób, które długo i intensywnie trenują. Ich zapotrzebowanie na mikro- i makroelementy jest większe ponieważ długotrwały wysiłek fizyczny może je niwelować.

Zobacz również: Oleje roślinne - sekret zdrowia i urody

Niskotłuszczowe jedzenie pomaga schudnąć

Na pewno nie raz widziałeś na sklepowej półce jogurt z napisem „0 procent tłuszczu”. Tym napisem producenci chcą przekonać kupujących, że ich produkty są niskokaloryczne. To oczywiście nie zawsze jest prawdą.

Niskotłuszczowe lub beztłuszczowe produkty (zazwyczaj jest to nabiał) nie są równoznaczne z produktami niskokalorycznymi. Dlaczego? Ponieważ mogą przecież zawierać cukier. A ten w organizmie zamienia się w tłuszcz i – jeśli jemy go dużo – niestrawiony odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej, czyli cellulitu. Lubisz produkty niskotłuszczowe? Przed zakupem sprawdzaj zawartość kalorii i weryfikuj skąd one pochodzą. Jeśli z cukrów – postaraj się te produkty zastąpić innymi.

Te mity to oczywiście nie jedyne, jakie funkcjonują w powszechnej świadomości. Zanim więc zaczniesz odchudzanie, poszukać sprawdzonych informacji na temat odżywiania.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Zapomnij o tłuszczu na brzuchu. Postaw na witaminowy koktajl odchudzający Jak zacząć? Przepisy spalające tłuszcz: owsiane naleśniki z jogurtem klonowym Chrom a odchudzanie Znaczenie błonnika w odchudzaniu Sekrety odchudzania z różnych stron świata Jak stosować olej kokosowy? Schudnij przed ślubem Bezpieczne oszukiwanie na diecie 4 produkty, dzięki którym pozbędziesz się tłuszczu z brzucha Przypraw dietę, czyli jakie przyprawy ułatwiają odchudzanie? Chcesz schudnąć? Oto połączenia produktów, które ci to ułatwią Przekąski, które zmniejszają apetyt Ile kalorii dziennie potrzebujesz? Bezpieczne odchudzanie Pas wyszczuplający – jak działa? Schudnij bez wysiłku Jak poradzić sobie z podjadaniem? Motywacjo wróć – czyli kilka słów o tym, jak trudno wziąć się w garść Zmniejsz wartość kaloryczną posiłków 10 zasad ułatwiających odchudzanie Jak spalić kawałek pizzy? 7 sekretów szczupłej sylwetki Największe mity na temat odchudzania, które nie pozwalają ci schudnąć

Popularne w tym tygodniu:

Zdrowe sałatki na lunch do pracy poniżej 300 kalorii Co się stanie, kiedy przestaniesz jeść chleb? Odchudzający napój – działa, gdy śpisz 3 niskokaloryczne witaminowe koktajle Ewy Chodakowskiej Trzy kroki do sylwetki bez cellulitu. Wywiad z Joanną i Dariuszem Brzezińskimi 5 pomysłów na jednodniowy detoks Spali tłuszcz szybciej niż się spodziewasz Obwisła skóra na brzuchu nie będzie już problemem. Wystarczy 5 składników, aby ją ujędrnić Kupił jej za mały pierścionek. W ten sposób chciał zmusić ją do odchudzania Izabela schudła 10 kg. “Nie lubiłam stawać przed lustrem, o wadze nie wspomnę” Paulina schudła 14 kg. "Miałam dosyć ciągłych diet, efektów jo-jo i patrzenia w lustro ze smutkiem" Napój, który usprawnia procesy trawienne i hamuje apetyt