Batat - warzywo idealne dla sportowca

Są słodkie, ale bardzo zdrowe. To doskonały pomysł przekąskę dla sportowców. Coraz częściej można je kupić w supermarkecie, a nawet w warzywniaku. Mowa oczywiście o batatach. Dlaczego warto je jeść? Sprawdźmy.

Shutterstock

Właściwości słodkich ziemniaków

Bataty to źródło węglowodanów. Dlatego warto je włączyć do jadłospisu w okresie zwiększonego wysiłku fizycznego. W ich składzie znajduje się więcej cukrów prostych niż w zwykłych ziemniakach, co oznacza, że skutecznie przyśpieszą powrót do sił po intensywnym treningu.

Słodkie ziemniaki są lekkostrawne i niskokaloryczne (ok. 80 kcal w 100 g). Są bogatym źródłem błonnika. Jeśli stosujesz dietę odchudzającą i starasz się systematycznie ćwiczyć, to zjedzenie od czasu do czasu batatów nie będzie grzechem przeciwko figurze.

To nie wszystko. W batatach znajdziemy potas, czyli pierwiastek, który odpowiada w naszym organizmie za utrzymanie równowagi elektrolitowej. Oprócz tego te niezwykłe ziemniaki są źródłem witaminy C, magnezu oraz beta-karotenu. Co to oznacza? Zjedzenie batatów chroni przed powstaniem stanów zapalnych. Wzmacnia też ściany naczyń krwionośnych.

Warto również wspomnieć, że słodkie ziemniaki wykazują działanie antynowotworowe. Dzięki obecności luteiny, wpływają korzystnie na zdrowie oczu, a zawarte w nich sterole roślinne obniżają poziom złego cholesterolu.

Zobacz również: Jakie partie ciała wyrzeźbisz, ćwicząc na tych sprzętach?

Jak wykorzystać bataty w kuchni?

Jeśli nie masz wiele czasu na przygotowanie posiłku, polecamy przygotowanie frytek z batatów – to idealne danie dla "zabieganych". Jest proste w przyrządzeniu i sycące.

Przygotuj:

  • 2 średnie bataty,
  • łyżkę oleju,
  • przyprawy – sól, pieprz, zioła prowansalskie, papryka w proszku – lub inne, według uznania.

Wykonanie:
Bataty należy dokładnie wyszorować (po obraniu tracą część swoich właściwości) i pokroić w słupki (im cieńsze, tym frytki będą bardziej chrupiące). Następnie przełóż je do miski, polej olejem i wymieszaj z przyprawami. Piekarnik należy rozgrzać do temperatury 220 stopni, a potem wyłożyć frytki na blachę wyłożoną papierem do pieczenia. Bataty powinny pozostać w piekarniku ok. 15 minut. W czasie pieczenia, warto co chwilę na nie spoglądać, by się nie przypaliły.

Treningowa dieta

I coś dla wielbicieli zup. Proponujmy krem ze słodkich ziemniaków. Oto przepis:

Przygotuj:

  • 2 łyżki masła,
  • 1 cebulkę i 1 większy ząbek czosnku,
  • pół kilograma batatów,
  • kilka plasterków marchewki i selera, mogą być też warzywa, które pozostały z rosołu,
  • sól – mogą być też inne przyprawy, według uznania,
  • 3,5 szklanki bulionu drobiowego.

Wykonanie:
Ziemniaki wyszoruj i pokrój w kostkę. W rondlu roztop masło i podsmaż cebulę aż zmięknie. Dodaj przeciśnięty przez praskę czosnek. Następnie dołóż bataty oraz pozostałe warzywa i smaż je przez kilka minut (jeśli mamy ugotowane warzywa, dodajemy je tuż przed blendowaniem). Dolej gorący bulion i gotuj wszystko przez ok. kwadrans (do miękkości składników). Przypraw, a następnie zblenduj i podawaj z ulubionymi dodatkami, np. prażonymi ziarnami słonecznika lub świeżymi ziołami. Można również do zupy dodać jogurt naturalny lub mleko (ok. 150 ml), ale wtedy wykorzystujemy mniej bulionu.

W okresie jesienno-zimowym można dodać ok. 2 łyżki startego imbiru. Dzięki temu zupa doskonale rozgrzeje nasz organizm. Po takim posiłku trening na zewnątrz nie będzie nam straszny.

A co powiecie na deser z batatów – brownie ze słodkich ziemniaków. Przepis znajdziecie na naszym blogu.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą Tych produktów nie jedz przed treningiem 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Wegańskie ciasteczka Brownie z batatem i rodzynkami 6 przepisów na odchudzające sałatki Mocno wędzony pasztet z kaszą jaglaną, kiszoną kapustą i grzybami Niezdrowe skutki jedzenia zdrowej żywności Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Razem czy osobno? Dowiedz się, jakie produkty powinniśmy jeść razem, a których połączeń lepiej unikać Bananowy chleb Smaczne i odchudzające przekąski Oryginalne przepisy na zdrową kolację Niedocenione superfoods, które skutecznie wpomogą utratę wagi Zdrowe zamienniki niezdrowych produktów Tańsze alternatywy dla superproduktów Chrupanie bez wyrzutów sumienia, czyli zdrowe przekąski z całego świata Dlaczego warto jeść nasiona chia? Przepisy na mięsa w wersji lekkiej Pestki moreli gorzkiej – sprzymierzeniec w walce z nowotworami 4 sposoby, aby jeść więcej białka każdego dnia Czy refluks skazuje mnie na bezruch? Zupa z suszonych pomidorów z fasolą i jarmużem

Popularne w tym tygodniu:

Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej 3 pomysły na obiad za 8 złotych z menu Ewy Chodakowskiej Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą Co się zmieni w organizmie, jeżeli wzbogacisz dietę w płatki owsiane? Smoothie, które oczyszcza jelito grube i wysmukla talię Te objawy świadczą o zakwaszeniu organizmu! Prosta metoda, dzięki której oczyścisz organizm z toksyn FIT deser Bounty z kubeczka Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć TARTA DAKTYLOWA Z PROTEINOWYM KREMEM KOKOSOWYM i borówkami Obłędny pudding z tapioki z wanilią, musem z mango i truskawkami Przekąska po treningu: tost z masłem migdałowym i bananem Zioła, dzięki którym pozbędziesz się nadmiaru wody z organizmu