Batat - warzywo idealne dla sportowca

Są słodkie, ale bardzo zdrowe. To doskonały pomysł przekąskę dla sportowców. Coraz częściej można je kupić w supermarkecie, a nawet w warzywniaku. Mowa oczywiście o batatach. Dlaczego warto je jeść? Sprawdźmy.

Shutterstock

Właściwości słodkich ziemniaków

Bataty to źródło węglowodanów. Dlatego warto je włączyć do jadłospisu w okresie zwiększonego wysiłku fizycznego. W ich składzie znajduje się więcej cukrów prostych niż w zwykłych ziemniakach, co oznacza, że skutecznie przyśpieszą powrót do sił po intensywnym treningu.

Słodkie ziemniaki są lekkostrawne i niskokaloryczne (ok. 80 kcal w 100 g). Są bogatym źródłem błonnika. Jeśli stosujesz dietę odchudzającą i starasz się systematycznie ćwiczyć, to zjedzenie od czasu do czasu batatów nie będzie grzechem przeciwko figurze.

To nie wszystko. W batatach znajdziemy potas, czyli pierwiastek, który odpowiada w naszym organizmie za utrzymanie równowagi elektrolitowej. Oprócz tego te niezwykłe ziemniaki są źródłem witaminy C, magnezu oraz beta-karotenu. Co to oznacza? Zjedzenie batatów chroni przed powstaniem stanów zapalnych. Wzmacnia też ściany naczyń krwionośnych.

Warto również wspomnieć, że słodkie ziemniaki wykazują działanie antynowotworowe. Dzięki obecności luteiny, wpływają korzystnie na zdrowie oczu, a zawarte w nich sterole roślinne obniżają poziom złego cholesterolu.

Zobacz również: Oleje roślinne - sekret zdrowia i urody

Jak wykorzystać bataty w kuchni?

Jeśli nie masz wiele czasu na przygotowanie posiłku, polecamy przygotowanie frytek z batatów – to idealne danie dla "zabieganych". Jest proste w przyrządzeniu i sycące.

Przygotuj:

  • 2 średnie bataty,
  • łyżkę oleju,
  • przyprawy – sól, pieprz, zioła prowansalskie, papryka w proszku – lub inne, według uznania.

Wykonanie:
Bataty należy dokładnie wyszorować (po obraniu tracą część swoich właściwości) i pokroić w słupki (im cieńsze, tym frytki będą bardziej chrupiące). Następnie przełóż je do miski, polej olejem i wymieszaj z przyprawami. Piekarnik należy rozgrzać do temperatury 220 stopni, a potem wyłożyć frytki na blachę wyłożoną papierem do pieczenia. Bataty powinny pozostać w piekarniku ok. 15 minut. W czasie pieczenia, warto co chwilę na nie spoglądać, by się nie przypaliły.

Treningowa dieta

I coś dla wielbicieli zup. Proponujmy krem ze słodkich ziemniaków. Oto przepis:

Przygotuj:

  • 2 łyżki masła,
  • 1 cebulkę i 1 większy ząbek czosnku,
  • pół kilograma batatów,
  • kilka plasterków marchewki i selera, mogą być też warzywa, które pozostały z rosołu,
  • sól – mogą być też inne przyprawy, według uznania,
  • 3,5 szklanki bulionu drobiowego.

Wykonanie:
Ziemniaki wyszoruj i pokrój w kostkę. W rondlu roztop masło i podsmaż cebulę aż zmięknie. Dodaj przeciśnięty przez praskę czosnek. Następnie dołóż bataty oraz pozostałe warzywa i smaż je przez kilka minut (jeśli mamy ugotowane warzywa, dodajemy je tuż przed blendowaniem). Dolej gorący bulion i gotuj wszystko przez ok. kwadrans (do miękkości składników). Przypraw, a następnie zblenduj i podawaj z ulubionymi dodatkami, np. prażonymi ziarnami słonecznika lub świeżymi ziołami. Można również do zupy dodać jogurt naturalny lub mleko (ok. 150 ml), ale wtedy wykorzystujemy mniej bulionu.

W okresie jesienno-zimowym można dodać ok. 2 łyżki startego imbiru. Dzięki temu zupa doskonale rozgrzeje nasz organizm. Po takim posiłku trening na zewnątrz nie będzie nam straszny.

A co powiecie na deser z batatów – brownie ze słodkich ziemniaków. Przepis znajdziecie na naszym blogu.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Wegańskie ciasteczka Brownie z batatem i rodzynkami 6 przepisów na odchudzające sałatki Mocno wędzony pasztet z kaszą jaglaną, kiszoną kapustą i grzybami Niezdrowe skutki jedzenia zdrowej żywności Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Razem czy osobno? Dowiedz się, jakie produkty powinniśmy jeść razem, a których połączeń lepiej unikać Tych produktów nie jedz przed treningiem Bananowy chleb Smaczne i odchudzające przekąski Oryginalne przepisy na zdrową kolację Niedocenione superfoods, które skutecznie wpomogą utratę wagi Zdrowe zamienniki niezdrowych produktów Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą Tańsze alternatywy dla superproduktów Chrupanie bez wyrzutów sumienia, czyli zdrowe przekąski z całego świata Dlaczego warto jeść nasiona chia? Przepisy na mięsa w wersji lekkiej Pestki moreli gorzkiej – sprzymierzeniec w walce z nowotworami 4 sposoby, aby jeść więcej białka każdego dnia Czy refluks skazuje mnie na bezruch? Zupa z suszonych pomidorów z fasolą i jarmużem

Popularne w tym tygodniu:

41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Fit ciasto marchewkowe Co Ewa Chodakowska poleca jeść na kolację? Pięć prostych i niskokalorycznych przepisów Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na śniadanie. Pięć przepisów Domowe batoniki musli (bez pieczenia) Odchudzające przepisy: sałatka z kurczakiem i truskawkami 4 migdały dziennie mogą poprawić zdrowie Domowe pralinki Śniadanie, dzięki któremu zjesz na obiad 30 proc. mniej Najlepsze orzechy na utratę wagi Co się dzieje, gdy pijemy wodę na pusty żołądek? Co się dzieje w organizmie po zjedzeniu czekolady?