Zdrowe serce – jak o nie zadbać?

By mieć zdrowe serce, nie potrzeba wiele. Wystarczy troska o siebie i swój stan zdrowia, aby było pełne siły i energii.

Shutterstock

Zawał mięśnia sercowego, zaburzenia rytmu serca czy choroba niedokrwienna – to tylko niektóre z problemów, jakie mogą nas dotyczyć. Można im zapobiec, stosując się do kilku rad i podpowiedzi.

Co zrobić, by mieć zdrowe serce?

  • Rzuć palenie – nikotynizm prowadzi do wielu chorób i dolegliwości. Sprzyja powstaniu i rozwojowi zmian miażdżycowych.

  • Zadbaj o prawidłową wagę – należy stale kontrolować swoje BMI. Jeśli przekroczymy normę, wówczas zwiększa się ryzyko rozwoju nadciśnienia tętniczego, wzrasta poziom złego cholesterolu i zwiększamy ryzyko zachorowania na cukrzycę. Wymienione problemy zdrowotne mogą z kolei przyczynić się do rozwoju miażdżycy, udaru, zawału serca czy choroby wieńcowej.

  • Włącz ryby do diety – występuje w nich bogactwo kwasów tłuszczowych omega-3, które zapobiegają rozwojowi chorób serca.

  • Tańcz – w czasie dynamicznego tańca serce musi szybciej i intensywniej pracować, a to dla niego doskonały trening.

  • Uprawiaj jogę – wpływa ona pozytywnie nie tylko na kondycję psychiczną, ale i fizyczną człowieka. Poleca się jej uprawianie osobom, u których zdiagnozowano arytmię serca.

  • Śmiej się… na zdrowie – radość życia i pozytywne myślenie bardzo dobrze wpływają na układ krążenia.

  • Unikaj soli – powinno się znacznie ograniczyć sól w diecie, gdyż jej nadmiar bardzo niekorzystnie wpływa na pracę serca. Warto pamiętać, że znaczne jej ilości znajdują się w żywności w wysokim stopniu przetworzonej.

  • Monitoruj stan zdrowia – z pozoru błahe infekcje, np. grypa, mogą wywołać poważne powikłania i być przyczyną np. zapalenia mięśnia sercowego. Podobnie próchnica powinna być bezwzględnie wyleczona, bo bakterie bytujące w ogniskach próchnicowych z łatwością przedostają się do krwiobiegu, uszkadzając naczynia krwionośne.

  • Sprzątaj – jeśli nie masz czasu na codzienną aktywność fizyczną, co najmniej przez godzinę rób porządki w mieszkaniu. Wykonywanie tego rodzaju obowiązków pozwoli zrzucić zbędne kilogramy, spalić kalorie i zapewni odpowiednią dawkę ruchu.

  • Jedz zdrowo – podstawą diety powinny być warzywa i owoce. Warto też wybierać zdrowe przekąski, tj. orzechy czy bakalie.

  • Pij zieloną herbatę – ma ona niezwykle pozytywny wpływ na organizm. Pozwala wzmocnić odporność, usuwa toksyny i wspomaga pracę układu krążenia, a dodatkowo odpręża, jeśli jest odpowiednio długo parzona.

  • Spaceruj – codzienna dawka świeżego powietrza jest niezbędna, by cieszyć się dobrym zdrowiem.

  • Dbaj o odpowiednie nawodnienie organizmu – codziennie wypijaj co najmniej 1,5–2 litry wody. Jeśli organizm będzie dobrze nawodniony, naczynia krwionośne będą lepiej pracować.

  • Suplementuj magnez – jeśli to konieczne, należy zadbać o dodatkową porcję tego pierwiastka. Trzeba jednak wspomnieć o tym, że tabletki nie mają wysokiej skuteczności. Lepiej dostarczyć go do organizmu wraz z pożywieniem. Chorobie niedokrwiennej serca sprzyjają również niedobory selenu. Stąd do diety warto włączyć owoce morza, pomidory, brokuły, cebulę czy otręby.

  • Dbaj o aktywność fizyczną – każdy powinien codziennie wykonywać ćwiczenia, które pozwolą mu utrzymać serce w dobrej kondycji. Nie musi to być intensywny trening, wystarczy co najmniej dwudziestominutowy spacer.
Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Magnez a mięśnie Najczęstsze błędy po treningu Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie Jak ćwiczyć na twisterze? Jak obniżyć ciśnienie krwi – domowe sposoby Ćwiczenia na szczupłą talię Czym jest nadciśnienie wrotne? Serce – budowa, choroby, objawy Ćwiczenia na odchudzanie Ćwiczenia na biodra Profilaktyka chorób serca Przyczyny zaburzeń rytmu serca Najczęstsze choroby układu krążenia Ćwiczenia na boczki Kłucie w sercu – co może być jego przyczyną? Choroby, które mają wpływ na kondycję serca Wybierz najlepszą siłownię Ból serca – co może oznaczać? Choroba wieńcowa Aerobik na odchudzanie Zastosowanie nitrogliceryny przy chorobie wieńcowej Ból nóg – przyczyny Wpływ hałasu na serce Ból mięśni – co może oznaczać?

Popularne w tym tygodniu:

Na obrazku jest 6 zwierząt. To, które zobaczysz jako pierwsze, zdradza twoje cechy Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Ćwiczenia na płaski brzuch. Wystarczą 4 minuty dziennie Jak stracić tłuszcz z ramion? To trudne, ale możliwe! Trenuję i nie chudnę! W czym problem? Trening na lepszą kondycję i spalenie tkanki tłuszczowej Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Jak ćwiczyć w domu, by mieć boskie ciało? Rozciąganie (stretching) kiedy tak naprawdę ma sens? Niedziela na Bemowie pod znakiem 11. Bieg po Nowe Życie