Pilates

Pilates to jedna z form aerobiku. Jest zestawem ćwiczeń, który ma pozytywny wpływ zarówno na ciało, jak i na umysł ćwiczącej osoby. W trakcie zajęć wykonuje się ćwiczenia na płaski brzuch i ćwiczenia wzmacniające kręgosłup. Istotną rolę odgrywa nie liczba powtórzeń, a jakość zrealizowanego treningu.

Źródło: 123RF

Co to jest pilates?

Pilates to zestaw ćwiczeń dla ciała i umysłu, w czasie których należy kontrolować ustawienie miednicy. Istotne jest również zsynchronizowanie wykonywanych ćwiczeń z oddechem. Podczas treningu koncentrujemy się na płynności ruchów. Istotniejszy jest bowiem sposób i precyzja wykonania danego ćwiczenia, nie liczba powtórzeń.

Nazwa „pilates” pochodzi od nazwiska pomysłodawcy tej formy aktywności – Josepha Pilatesa. Ćwiczenia te są praktykowane od lat, aby zwiększyć siłę i zachować dobrą sylwetkę. Pilates ma korzystny wpływ na sylwetkę i samopoczucie ćwiczącego.

Zalety pilatesu
Lista korzyści, jakie może przynieść uczestnictwo w zajęciach pilatesu, jest długa, ponieważ ćwiczenia te nie tylko uczą świadomości swego ciała, ale i utrzymania prawidłowej postawy. Można powiedzieć, że pilates:

  • wysmukla sylwetkę,
  • uczy wdzięku i płynności wykonywanych ruchów,
  • umożliwia osiągnięcie harmonii ciała i umysłu,
  • relaksuje,
  • uelastycznia mięśnie,
  • rozciąga mięśnie,
  • koryguje wady postawy,
  • uczy, jak prawidłowo oddychać,
  • wzmacnia mięśnie kręgosłupa.

Pilates rozwija wytrzymałość i zwiększa siłę. W zależności od tego, którą partię ciała chcemy wzmocnić, możemy się zdecydować na ćwiczenia pilates takie jak: ćwiczenia rozciągające, ćwiczenia na płaski brzuch i ćwiczenia wzmacniające kręgosłup.

Pilates na odchudzanie

Aby w trakcie zajęć pilatesu zgubić więcej kilogramów, powinniśmy zmodyfikować zestaw ćwiczeń. Przed przystąpieniem do tej aktywności fizycznej należy bowiem zrealizować trening cardio, na przykład pływać przez pół godziny. Rozgrzewka sprawi, że ćwiczenia fitness będą bardziej efektywne, a my unikniemy bólu po wysiłku fizycznym, czyli zakwasów. W procesie spalania większych ilości kalorii istotne jest zwiększenie tempa wykonywanych ruchów (nie wolno przy tym zapominać o dokładności), bowiem im szybciej się poruszamy, tym więcej kalorii spalamy (szybsze tempo ćwiczeń jest polecane osobom, które ćwiczą pilates od dłuższego czasu, a ich organizm przyzwyczaił się już do tego rodzaju aerobiku). Zestaw ćwiczeń na zgrabną sylwetkę wymaga koncentracji na ruchu i zachowania odpowiedniej pozycji ciała. W trakcie treningu należy głęboko oddychać. Rezultatem wysiłku umysłowego i fizycznego będzie szczupła figura.

Pilates w ciąży

Nie ma przeciwwskazań do praktykowania pilatesu w ciąży. Wystarczy odpowiednio zmodyfikować ćwiczenia, by ciężarne kobiety mogły je wykonywać w celu zwalczania dolegliwości typowych dla tego stanu (na przykład bólu pleców). Pilates w ciąży pomaga złagodzić ich objawy, zmniejsza napięcie mięśni i poprawia postawę ciała kobiety, a także wzmacnia siłę mięśni dna miednicy (dzięki tym ćwiczeniom mięśnie uelastyczniają się).

Jeżeli w trakcie treningu kobieta w ciąży zaobserwuje niepokojące objawy, musi zaprzestać ćwiczeń i skontaktować się z ginekologiem. Czujność powinny wzbudzić uporczywe skurcze macicy, wyciek lub krwawienie z pochwy, a także zanik ruchów dziecka. Powodem do niepokoju są silne bóle brzucha, problemy ze wzrokiem, a także obrzęki i ból w klatce piersiowej.

Pilates dla kobiety w ciąży to m.in. ćwiczenia wykonywane w klęku podpartym. Pozycja ta odciąża kręgosłup, ponieważ płód na niego nie naciska. Ćwiczenia pilates w ciąży mają za zadanie rozciągać kręgosłup kobiety. Może ona zatem wykonywać skręty, co rozluźni mięśnie przykręgosłupowe. Jeżeli ciężarna będzie wykonywać je systematycznie, wzmocni szkielet i poprawi jego ruchomość. Po każdym ćwiczeniu kobieta powinna odpoczywać przez kwadrans.

Pilates można praktykować w klubie fitness pod okiem trenera, który demonstruje zestawy ćwiczeń i czuwa nad ich prawidłowym wykonaniem. Jeżeli chcemy ćwiczyć w domu, możemy skorzystać z pilatesu online lub ćwiczeń dostępnych na płytach CD lub DVD.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Magnez a mięśnie Najczęstsze błędy po treningu Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie Nietypowe symptomy zawału serca Na czym polega callanetics? Choroba niedokrwienna serca Moda na crossfit Kołatanie serca Metoda wstępnego zmęczenia mięśni Przyczyny bólu mięśni i stawów Czym są kurcze cieplne mięśni? Zawał serca Joga Arytmia serca Na czym polega step aerobik? Joga w pigułce dla początkujących Jak ćwiczyć jogę w domu? Jak ćwiczyć aerobik w domu? Jak ćwiczyć ABT w domu? Przyczyny skurczów łydek w ciąży Fitness Sposoby na kolkę Ból nóg u mężczyzn Do czego służy stepper?

Popularne w tym tygodniu:

Na obrazku jest 6 zwierząt. To, które zobaczysz jako pierwsze, zdradza twoje cechy Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Ćwiczenia na płaski brzuch. Wystarczą 4 minuty dziennie Jak stracić tłuszcz z ramion? To trudne, ale możliwe! Trenuję i nie chudnę! W czym problem? Trening na lepszą kondycję i spalenie tkanki tłuszczowej Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Jak ćwiczyć w domu, by mieć boskie ciało? Rozciąganie (stretching) kiedy tak naprawdę ma sens? Niedziela na Bemowie pod znakiem 11. Bieg po Nowe Życie