Czym są kurcze cieplne mięśni?

Kurcze cieplne mięśni to dolegliwość bólowa, która pojawia się nagle i mimo woli. Jako przyczynę bólu mięśni wskazuje się nadmierny wysiłek fizyczny i będące jego następstwem odwodnienie organizmu, którego skutkiem jest niedobór elektrolitów. W leczeniu skurczów cieplnych mięśni stosuje się maści, leki przeciwbólowe i siarczan chininy. Warto nawadniać organizm i wykonywać ćwiczenia rozciągające mięśnie nóg i rąk.

123RF

Co to są kurcze cieplne mięśni?

Kurcze cieplne mięśni to określenie odnoszące się do skurczów, które pojawiają się niespodziewanie, najczęściej w mięśniach nóg i rąk.

Przyczyny kurczy cieplnych mięśni

Główna przyczyna powstawania kurczy cieplnych mięśni to nadmierny wysiłek fizyczny, który prowadzi do odwodnienia organizmu. Skurcze mięśni nóg i rąk pojawiają się w czasie intensywnego treningu albo w trakcie pracy w pomieszczeniu, gdzie panuje wysoka temperatura (zwłaszcza w czasie pierwszych dni w nowym miejscu, zanim organizm przystosuje się do nieznanych warunków). Na skutek nadmiernego wysiłku fizycznego wraz z potem wydalane są elektrolity: magnez, sód i wapń, które są potrzebne do prawidłowej pracy mięśni.

Objawy kurczy cieplnych mięśni

Symptomem kurczy cieplnych mięśni jest przede wszystkim silny ból mięśni. Dolegliwości bólowe obejmują najczęściej mięśnie ramion, łydek i ud. Przypadłość ta sprawia największy dyskomfort kobietom w ciąży, pacjentom przechodzącym hemodializę i tym, u których stwierdzono zaburzenia elektrolitowe.

Leczenie kurczy cieplnych mięśni

Leczenie łagodnych skurczów mięśni obejmuje stosowanie maści i leków przeciwbólowych bez recepty podawanych doustnie. Wówczas dolegliwości ustępują samoistnie. Natomiast silny i długotrwały ból mięśni wymaga konsultacji z lekarzem w celu dopasowania odpowiedniej metody leczenia kurczy cieplnych. Zazwyczaj niezbędne jest zażywanie siarczanu chininy.

Domowe sposoby na kurcze cieplne mięśni

Nagły ból mięśni pomoże uśmierzyć masaż obszaru ciała, w którym wystąpił. Warto również delikatnie rozciągać mięśnie do momentu pojawienia się dyskomfortu, a także poruszać kończyną – jeśli doskwiera nam ból w nodze, powinniśmy spróbować chodzić. W celu złagodzenia dolegliwości bólowych można wziąć ciepłą kąpiel albo zastosować ciepły albo zimny kompres na bolące miejsce. Ciepło poprawi krążenie powierzchniowe krwi, z kolei lód zadziała niczym lek przeciwbólowy. Ciepły kompres można stosować przez 20 minut, zimny – nie dłużej niż 10 minut (do momentu, gdy zaobserwujemy, że powierzchnia skóry staje się jasnoczerwona).

Jeżeli kurcze cieplne mięśni pojawiają się po wysiłku fizycznym, na przykład po treningu, może być to znak, że organizm jest odwodniony, dlatego należy zadbać o odpowiedni poziom wody w organizmie. W celu przywrócenia równowagi elektrolitowej warto pić lekko osoloną wodę lub soki. Zalecane są też wieloelektrolitowe napoje izotoniczne.

Zobacz również: Zapomnij o nudzie na fitnessie - ćwicz bokwę

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Najczęstsze błędy po treningu Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie Zawał serca Joga Arytmia serca Na czym polega step aerobik? Joga w pigułce dla początkujących Jak ćwiczyć jogę w domu? Jak ćwiczyć aerobik w domu? Jak ćwiczyć ABT w domu? Przyczyny skurczów łydek w ciąży Fitness Sposoby na kolkę Ból nóg u mężczyzn Do czego służy stepper? Skurcze mięśni w wodzie – zapobieganie Dlaczego warto pływać? Przyczyny skurczu łydek Przyczyny skurczu mięśni Ćwiczenia idealne na basen Skurcze Czym są ćwiczenia aerobowe? Co warto wiedzieć o kulturystyce? Co lepsze na odchudzanie – aerobik czy zumba?

Popularne w tym tygodniu:

Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej na wewnętrzną część ud 3 ćwiczenia na brzuch, które dają szybkie rezultaty. Zastosuj ten plan w domu. Wystarczy 10-15 minut 6-minutowy trening Ewy Chodakowskiej na boczki Sposób na płaski brzuch w 28 dni – wystarczą cztery minuty dziennie Co się stanie, gdy będziesz jadł dwa banany dziennie? Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Co jeść przed i po wieczornym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej 7 najlepszych treningów na zgrabne pośladki Od wychudzonej do wysportowanej sylwetki. Przemiana Abby Pollock Ćwicząca mama jest po prostu sexy... Produkty, których nigdy nie powinieneś jeść przed treningiem Przez ćwiczenia wpadła w anemię. “Przestańcie porównywać się z innymi i zacznijcie kochać ciało, które macie”