Cała prawda o słodzikach

Smak słodyczy towarzyszy nam od dzieciństwa. Cukier znajduje się w bardzo wielu pokarmach, które spożywamy każdego dnia. Znajduje się on nie tylko w ciastach, cukierkach czy czekoladzie ale również w napojach gazowanych i wielu innych produktach. Jednak cukier zawiera również ogromne ilości kalorii. Czy zastąpienie go słodzikiem stanowi rozwiązanie problemu?

123RF

Zalety korzystania ze słodzików

Słodziki mogą być, podobnie jak cukier, wykorzystywane do słodzenia napojów i potraw, jednak nie wnoszą one dodatkowych kalorii. Z tego powodu wydają się doskonałą alternatywą dla cukru. Korzystając z nich, można jednocześnie cieszyć się słodkim smakiem i przestrzegać założeń diety. Co więcej, substancje wchodzące w skład słodzików nie stanowią pożywki dla bakterii wywołujących próchnicę zębów. Słodziki są również bardzo wydajne – już ich niewielka ilość wystarczy do posłodzenia kawy czy herbaty.

Bardzo ważne jest również to, że substancje zawarte w słodzikach nie pobudzają trzustki do produkowania insuliny. Mogą być więc spożywane przez cukrzyków. Za korzystaniem ze słodzików przemawia również ich cena. W sklepach paczka zawierająca sto tabletek kosztuje około czterech złotych. Część składników wchodzących w skład tych substancji, na przykład poliole, występuje w sposób naturalny w owocach.

Wady słodzików

Niestety, słodziki nie mają jedynie samych zalet. Nie mogą być one stosowane przez wszystkich. Powinny ich między innymi unikać kobiety ciężarne, małe dzieci oraz osoby w podeszłym wieku. Grupą osób, która nie może spożywać słodzików, są chorzy na fenyl, ponieważ zawierają one szkodliwą dla nich fenyloalaninę. Słodziki powstające na bazie aspartamu nie mogą być również wykorzystane do przygotowywania produktów w temperaturze powyżej 100 stopni Celsjusza, ponieważ w takich warunkach dochodzi do wytworzenia się diketopiperazyny, która jest bardzo szkodliwa dla organizmu. Dlatego słodziki na bazie aspartamu nie są wykorzystywane do pieczenia lub słodzenia bardzo gorącej herbaty.

NAJSKUTECZNIEJSZE DIETY

Wadą słodzików wykonywanych na bazie sacharyny jest specyficzny metaliczno-gorzkawy posmak, jaki pozostawiają w ustach. Spożywanie nadmiernych ilości substancji zawartych w słodzikach, takich jak sorbitol, mannitol, izomalt, maltitol, laktitol czy ksylitom, może prowadzić do biegunek. Pamiętać jednak trzeba, że muszą to być naprawdę duże ilości, wynoszące około czterdziestu gramów na dobę.

W ostatnich latach dużą popularnością cieszy się dieta Montignaca. Według jej założeń substancją słodzącą powinna być fruktoza, która ma niski indeks glikemiczny (IG) wynoszący 20. Wysoki indeks glikemiczny powoduje gwałtowny wzrost stężenia glukozy we krwi, co zmusza trzustkę do wydzielania insuliny. Zbyt częste i gwałtowne stymulowanie trzustki może prowadzić do jej uszkodzenia. Dlatego korzystanie z produktów o niskim indeksie glikemicznym jest zdrowsze i przedłuża uczucie sytości.

Fruktoza jest naturalnym składnikiem owoców. Można ją kupić w sklepach ze zdrową żywnością pod postacią drobnych kryształków przypominających klasyczny cukier. Niestety, jest ona dość droga. Pół kilograma fruktozy kosztuje około ośmiu złotych.

Zobacz również: Oleje roślinne - sekret zdrowia i urody

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Znaczenie błonnika w odchudzaniu Schudnij przed ślubem Bezpieczne oszukiwanie na diecie Przekąski, które zmniejszają apetyt Bezpieczne odchudzanie Schudnij bez wysiłku Zmniejsz wartość kaloryczną posiłków Rola silnej woli w odchudzaniu Cała prawda o diecie Dukana Sauna sposobem na odchudzanie Skuteczna i szybka dieta Bieganie a odchudzanie Skuteczne diety gwiazd Skuteczne tabletki na odchudzanie Alkohol na diecie – można czy nie? Sposoby na poprawę metabolizmu Zmiana nawyków żywieniowych a odchudzanie Sposoby na przyspieszenie odchudzania Zielona kawa na odchudzanie Środki wspomagające odchudzanie Zapomnij o efekcie jo-jo W czym tkwi tajemnica tabletek odchudzających? Wpływ wody na odchudzanie Wpływ kofeiny na odchudzanie

Popularne w tym tygodniu:

Kawa z awokado, która odchudza i podkręca metabolizm Jak omijanie śniadania może zmienić Twoje życie i ciało? Dieta Intermittent Fasting (IF) w teorii i praktyce Proste ciasto z burakami Odchudzający koktajl z selera Pij miksturę przez 3 tygodnie. W ten sposób oczyścisz jelita i schudniesz 3 kg Chlorella – multiwitamina natury Schudła 15 kilogramów. Metamorfoza Darii Stręk Co podjadać, aby nie przytyć? Produkty, które sprawią, że szybciej schudniesz z boczków Sassy water – odchudzający napój, który przygotujesz w domu Schudła 10 kilogramów w 5 miesięcy. Metamorfoza Elizy Wydrych-Strzeleckiej, autorki bloga Fashionelka Tiramisu dietetyczne