Wpływ kofeiny na odchudzanie

Kofeina na krótko hamuje apetyt i przyspiesza przemianę materii. Biologiczne działanie tego alkaloidu wykorzystuje się w produkcji suplementów na odchudzanie, a także preparatów kosmetycznych, które pobudzają krążenie krwi w skórze.

123RF

Co to jest kofeina?

Kofeina to alkaloid, który jest składnikiem ziaren kawy, kakaowca, a także orzeszków cola i owoców guarany. Nie jest kumulowana w organizmie człowieka: ilość kofeiny w tkankach jest proporcjonalna do stanu ich uwolnienia.

Biologiczny czas półtrwania kofeiny w organizmie wynosi od około 2,5 do 4,5 godzin. W zależności od stanu zdrowia osoby dorosłej i tego, czy przyjmuje doustne środki antykoncepcyjne i pali papierosy, czas ten może się różnić i wynosić od 2 do 10 godzin.

Jak działa kofeina?

Kofeina wykazuje zróżnicowane działanie. Przede wszystkim ten alkaloid:

  • pobudza korę mózgową do sprawnego myślenia i koncentracji,
  • usuwa zmęczenie fizyczne (umożliwia wytrwanie w wykonywaniu ćwiczeń na odchudzanie) i psychiczne (u osób, które stosują dietę niskokaloryczną),
  • pobudza proces produkcji dopaminy, co jest odczuwalne jako wzrost wrażenia przyjemności,
  • hamuje apetyt (na krótko), ponieważ powoduje wzrost glukozy we krwi,
  • przyspiesza przemianę materii (jednakże zbyt długi czas podwyższenia metabolizmu może skutkować problemami ze snem i pamięcią; po szczycie efektywności fizycznej i umysłowej następuje apatia i przemęczenie),
  • zwiększa potrzebę oddawania moczu – w czasie mikcji z organizmu wydalamy wapń, magnez i potas, co przy niskim spożyciu tych minerałów i piciu kilku filiżanek kawy dziennie może prowadzić do utraty masy kostnej.

Warto pamiętać, aby pragnienie gasić wodą, nie napojem, który zawiera kofeinę, ponieważ tego typu płyny nie nawadniają, a odwadniają organizm. Jeżeli stosujemy środki o działaniu diuretycznym, powinniśmy zadbać o spożywanie dużych ilości płynów.

Należy pamiętać, że kofeina u osób wrażliwych może powodować kołatanie serca i drżenie rąk. Z kolei nadmierne przyjmowanie tego alkaloidu przez długi czas prowadzi do zmniejszenia efektu jego działania wskutek tolerancji. Mogą wystąpić objawy odstawienia, a więc apatia, brak koncentracji i ból głowy.

Kofeina a odchudzanie

Kofeina wykazuje również działanie termogeniczne. Właściwość tę obserwuje się po zastosowaniu dawki 300 miligramów kofeiny na dobę. To spostrzeżenie jest wykorzystywane w celu zwiększenia liczby spalanych kalorii w czasie aktywności fizycznej.

Zobacz również: Wiosenny detoks

Środki ułatwiające odchudzanie

Suplementy na odchudzanie z kofeiną są skuteczniejsze w walce ze zbędnymi kilogramami niż spożywanie kilku filiżanek kawy dziennie. Powodem jest mniejszy stopień wchłaniania się kofeiny zawartej w kawie w stosunku do kofeiny syntetycznej, która jest składnikiem tabletek na odchudzanie. Jeśli w celu osiągnięcia spadku wagi decydujemy się przyjmować suplementy z kofeiną, powinniśmy ograniczyć ilość spożywanej kawy i napojów z tym alkaloidem.

Kofeina wykazuje również działanie lipolityczne, a więc zapobiega kumulowaniu się tkanki tłuszczowej i pobudza komórki do spalania tłuszczu. W branży kosmetycznej wykorzystuje się ją jako składnik produktów pielęgnacyjnych (balsamów do ciała, peelingów) lub preparatów leczniczych. Zaaplikowanie takiego kosmetyku na powierzchnię skóry owocuje pobudzeniem krążenia krwi w skórze i lepszym ukrwieniem tkanki tłuszczowej.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Znaczenie błonnika w odchudzaniu Schudnij przed ślubem Przekąski, które zmniejszają apetyt Schudnij bez wysiłku Zmniejsz wartość kaloryczną posiłków Poznaj prawdę na temat diet i odchudzania Wybierz odpowiednie tabletki na odchudzanie Owoce, które pomogą ci schudnąć Zaburzenia flory bakteryjnej a odchudzanie Odchudzanie a depresja Najlepsze suplementy odchudzające Zasady zdrowego odchudzania, których musisz przestrzegać Mniej jedz, więcej się ruszaj – główna zasada odchudzania Zdrowe przekąski – które wybrać? Kto pomoże ci w odchudzaniu? Zielona dieta a odchudzanie Jednodniowa głodówka – co nam daje? Jak oszukać głód? Dieta tasiemcowa – obalamy mity Zdrowe odchudzanie – zasady Wskaźnik BMI – jak go obliczyć? Rozpocznij zdrowo odchudzanie Przyczyny przybierania na wadze Płaski brzuch – ćwiczenia i dieta

Popularne w tym tygodniu:

Zdrowe sałatki na lunch do pracy poniżej 300 kalorii Co się stanie, kiedy przestaniesz jeść chleb? Odchudzający napój – działa, gdy śpisz 3 niskokaloryczne witaminowe koktajle Ewy Chodakowskiej Trzy kroki do sylwetki bez cellulitu. Wywiad z Joanną i Dariuszem Brzezińskimi 5 pomysłów na jednodniowy detoks Spali tłuszcz szybciej niż się spodziewasz Obwisła skóra na brzuchu nie będzie już problemem. Wystarczy 5 składników, aby ją ujędrnić Kupił jej za mały pierścionek. W ten sposób chciał zmusić ją do odchudzania Paulina schudła 14 kg. "Miałam dosyć ciągłych diet, efektów jo-jo i patrzenia w lustro ze smutkiem" Napój, który usprawnia procesy trawienne i hamuje apetyt Pomysły na wykorzystanie chia w menu na utratę wagi