Zdrowe odchudzanie – zasady

Zanim rozpoczniemy dietę odchudzającą, warto poznać zasady zdrowego odchudzania. Pomimo że czasem wydaje się nam, że o odchudzaniu wiemy wszystko, okazuje się, że sporo osób popełnia podstawowe błędy. Odpowiednia dieta powinna brać pod uwagę nasze potrzeby. Stosowanie diet redukcyjnych nie jest najkorzystniejszym rozwiązaniem, gdyż mogą one wyniszczać organizm. Na dodatek ich działanie jest zazwyczaj bardzo krótkie i kończy się najczęściej efektem jo-jo. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest racjonalna dieta. Warto pamiętać, że najlepszym owocem, który powinien być w naszym jadłospisie, jest grejpfrut. Odchudzanie przy jego pomocy jest bardzo skuteczne. Warto dowiedzieć się, jak skomponować odpowiednią dietę i wyeliminować złe nawyki żywieniowe.

123RF

Jakie błędy popełniamy podczas odchudzania?

Jeśli zastosujemy bardzo restrykcyjną dietę i znacznie ograniczymy ilość spożywanych kalorii, to waga błyskawicznie spadnie. Ale należy pamiętać, że w momencie, kiedy skończymy dietę, waga szybko wróci do normy. Czasem też pojawią się dodatkowe kilogramy. Po takiej diecie organizm jest rozregulowany. Na dodatek przemiana materii jest wolniejsza i organizm magazynuje więcej tłuszczu niż przed dietą. Nie jest to zatem zdrowe odchudzanie.

Stosowanie takiej diety przed dłuższy czas może prowadzić do niedoborów pokarmowych. Mogą się pojawić także kłopoty ze zdrowiem. Dieta redukcyjna nie powinna być stosowana przez kobiety, które są w ciąży lub karmią piersią, przez małe dzieci i młodzież w wielu dojrzewania.

Należy stosować racjonalną dietę odchudzającą. Taką, która dostarcza niezbędnych składników odżywczych i może być z powodzeniem stosowana przez dłuższy czas. Odpowiednia dieta nie niesie za sobą możliwości pojawienia się efektu jo-jo.

Źle dobrana dieta odchudzająca, która najczęściej jest dodatkowo źle zbilansowana, może być przyczyną:

  • wypadania paznokci,

  • pojawienia się anemii,

  • wypadania włosów,

  • zawrotów głowy,

  • pojawienia się agresji,

  • wystąpienia depresji,

  • osłabienia organizmu.

Diety, które stawiają na niewielką ilość kalorii, mniejszą niż 1000 kcal dziennie, negatywnie wpływają na nasz organizm. Taka dieta sprawia, że organizm magazynuje tkankę tłuszczową. Całą dostarczoną energię przetwarza on na tłuszcz, gdyż w ten sposób chroni się przed śmiercią głodową. Obniża się przemiana materii i organizm nie zużywa tylu kalorii, ilu potrzebuje. Aby na nowo dostosować organizm do normalnej ilości pożywienia, niezbędny jest długi proces. Nie ma też gwarancji, że przemiana materii wróci do normy.

Utrata masy ciała przebiega następująco: najpierw tracimy masę mięśniową, co dodatkowo obniża metabolizm, później tracimy wodę, a tłuszcz jest nadal magazynowany. Odpowiednie odżywianie i odpowiednio zbilansowana dieta pomogą nam z tym walczyć. Także aktywność fizyczna jest bardzo pomocna. Dlatego, zanim zastosujemy jakąś dietę, należy udać się do dietetyka, który przygotuje nam plan odchudzania.


Zasady zdrowego odchudzania

Każdy, kto chce w zdrowy i bezpieczny sposób stracić zbędne kilogramy, powinien przestrzegać poniższych zasad.

Zobacz również: Dlaczego warto robić przysiady?

Posiłki powinny być spożywane regularnie. Optymalne jest spożywanie do pięciu niewielkich posiłków dziennie. Każdy posiłek powinien być odpowiednio zbilansowany. Powinien się składać z białek, warzyw i węglowodanów złożonych. To pozwoli na zaspokojenie głodu i uniknięcie magazynowania energii w postaci tłuszczu.

Posiłki powinny być jedzone powoli. Od stołu należy wstawać z niewielkim niedosytem. Należy pamiętać, że informacja o sytości dociera do mózgu po dwudziestu minutach.

Posiłki należy podawać na niewielkich talerzach.

Wszystkie znalezione błędy żywieniowe należy wyeliminować jak najszybciej.

Nie należy stosować diet niskokalorycznych.

Należy znaleźć czas na aktywność fizyczną.

Należy unikać jedzenia wysoko przetworzonego, szczególnie produktów typu fast food.

Jedzenie przygotowywane na parze jest zdrowsze.

Śniadanie to podstawa. Codziennie należy rozpocząć dzień tym posiłkiem. Doskonale wpływa to na metabolizm i ułatwia odchudzanie.

Nie należy podjadać między posiłkami.

Należy kontrolować uczucie głodu.

Należy świadomie wybierać jedzenie. Podczas zakupów warto zapoznać się z informacjami zawartymi na etykietach.

Oliwa z oliwek doskonale komponuje się z potrawami surowymi, szczególnie z surówkami i sałatkami.

Słodycze i słodzone, gazowane napoje to wróg odchudzania. Dostarczają one cukru i tłuszczu utwardzonego, przez co organizm otrzymuje zbędne kalorie. Na dodatek mogą negatywnie wpływać na zdrowie. Warto zastąpić słodzone napoje wodą lub zieloną herbatą.

Warto zrezygnować ze słodzenia kawy i herbaty. Dzięki temu organizm dostanie mniejszą ilość kalorii.

Warto jeść grejpfruty. Dowiedziono, że grejpfrut wspomaga odchudzanie. Zaleca się, aby spożywać trzy połówki grejpfruta dziennie.

Należy unikać produktów mącznych i zastępować je warzywami.

Warto zrezygnować z tłustych serów i tłustego mięsa wieprzowego.

Jak przyspieszyć spalanie kalorii?

Aby przyspieszyć spalanie kalorii, warto zaczynać dzień od śniadania. Osoby, które jedzą zdrowe śniadania, są szczuplejsze i przejawiają mniejsze skłonności do tycia. Kofeina będąca składnikiem kawy korzystnie wpływa na metabolizm. Zimna, niegazowana woda w ilości 1,5 litra pomaga usuwać toksyny z organizmu. Najlepszym owocem na odchudzanie jest grejpfrut. Stres spowalnia przemianę materii i sprawia, że robimy się głodni. Należy zadbać o odpowiedni relaks, zaowocuje to szczupłą sylwetką. Zielona herbata odchudza, gdyż przyspiesza metabolizm. Warto zamienić samochód na rower. Chipsy zastępujemy jogurtem. Należy jeść dużo warzyw – są bogate w witaminy i smaczne. Jedz ryby, ponieważ są źródłem kwasów omega-3 i pomagają walczyć z nadwagą.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Schudnij przed ślubem Schudnij bez wysiłku Wskaźnik BMI – jak go obliczyć? Rozpocznij zdrowo odchudzanie Przyczyny przybierania na wadze Płaski brzuch – ćwiczenia i dieta Odchudzanie drogą do zdrowia Metody bezpiecznego odchudzania Jakie mogą być skutki głodówki? Jak utrzymać wagę po diecie? Jak uzyskać płaski brzuch? Jak szybko i skutecznie schudnąć? Jak skutecznie schudnąć? Jak schudnąć z brzucha? Jak mądrze zrzucić zbędne kilogramy? Dobre nawyki żywieniowe Dekalog osoby odchudzającej się Czym skutkuje nocne podjadanie? Czym jest żywność light? Co warto wiedzieć o przemianie materii?

Popularne w tym tygodniu:

Koktajl hamujący apetyt, który przygotujesz w 5 minut Jak omijanie śniadania może zmienić Twoje życie i ciało? Dieta Intermittent Fasting (IF) w teorii i praktyce Proste ciasto z burakami Odchudzający koktajl z selera Pij miksturę przez 3 tygodnie. W ten sposób oczyścisz jelita i schudniesz 3 kg Chlorella – multiwitamina natury Bezsernik kokosowy ze świeżymi owocami (bez nabiału, jajek, cukru) Co podjadać, aby nie przytyć? Przepis na odchudzającą kawę Co pić na szybsze spalanie tłuszczu? Tygodniowy jadłospis Chodakowskiej w ramach przygotowań sylwetki do lata Sassy water – odchudzający napój, który przygotujesz w domu