Jak zapobiegać kontuzjom?

Nadwyrężenie mięśni czy skręcenie to kontuzje powstające najczęściej w trakcie treningów. Może do nich dojść po nieprawidłowo przeprowadzonej rozgrzewce. Bywają bolesne. Najczęściej wymagana jest wtedy wizyta u specjalisty. Zanim pójdziemy do lekarza, obrzęk można zmniejszyć w warunkach domowych, np. przykładając ciepły kompres, który powinien zminimalizować opuchliznę.

Zdjęcie mężczyzny / Shutterstock

Potłuczenia

Dochodzi do nich w trakcie uderzenia lub upadku. Przy uderzeniu uszkadzają się drobne naczynia krwionośne, a krew wylewa się do tkanek, co powoduje nie tylko zasinienie skóry, ale również opuchliznę. Oprócz siniaka może dojść do obrzęku, a przy dużym uderzeniu nawet do uszkodzenia skóry. Najczęściej siniaki goją się po tygodniu. Sposobem na zmniejszenie obrzęku jest najpierw zimny okład, dzięki któremu można zahamować krwawienie i znacznie zmniejszyć opuchliznę. Następnie trzeba przyłożyć ciepły kompres, dzięki któremu organizm wchłonie krew z naczyń, które zostały uszkodzone. W aptece dostępne są maści przyspieszające gojenie, np. maść z kasztanowca.

Najczęstsze urazy

Inne kontuzje

  • Przy zwichnięciu stawu następuje zmiana położenia kości, które tworzą staw. Bardzo często dochodzi do uszkodzeń stawu biodrowego, stawu barkowego, palców, rzepki kolanowej, kciuka. Przy zwichnięciu wstępuje silny ból, opuchlizna i czasem siniak. Nie wolno nastawiać zwichniętego stawu, ale trzeba udać się do najbliższej przychodni czy na oddział ratunkowy.
  • Zwykłe odparzenie czy otarcie może być problematyczne zwłaszcza w trakcie pieszych wypraw. Wszelkie pęcherze, które się pojawią, należy zakleić plastrem z opatrunkiem. Przy większym pęcherzu można użyć wysterylizowanej igły do jego przebicia, co pozwoli na wypłynięcie zebranego płynu surowiczego. Kiedy rana jest otwarta, trzeba ją zdezynfekować odkażającym żelem lub wodą utlenioną.
  • W trakcie np. treningu przy zbyt intensywnych ćwiczeniach może dojść do obciążenia czy nadwyrężenia mięśni. Przy takiej kontuzji pojawia się ból. Jaka jest metoda na przeciążone mięśnie? Dużą ulgę przynosi gorąca kąpiel, delikatny masaż z wykorzystaniem oliwki. I jedna i druga metoda nie tylko znacznie pobudza krążenie, ale także eliminuje toksyny.
  • Nadwyrężone ścięgno Achillesa objawia się obrzękiem i bólem kostki. Nie wolno forsować kontuzjowanej nogi. Sprawdzą się ciepłe okłady i maść przeciwzapalna.

Zobacz również: Jak ćwiczą gwiazdy?

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Najczęstsze błędy po treningu Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie Pierwsza pomoc w przypadku stłuczeń, skręceń lub innych urazów Zalety ćwiczenia zimą na świeżym powietrzu Najczęstsze wakacyjne urazy Jak leczyć stłuczone lub obciążone stawy? Jak szybko zlikwidować siniaka? Jak pomóc przy stłuczeniu? Na czym polega trening cardio? Jak pozbyć się siniaków i stłuczeń? Jaką siłownię wybrać? Ćwiczenia sposobem na długie życie Jak leczyć skręconą kostkę? Czy fitness jest dobry na odchudzanie? Kontuzje – pierwsza pomoc Czy w czasie ciąży można uprawiać callanetics? Czym charakteryzuje się skręcenie stawu? Co robić w przypadku stłuczenia mózgu? Co warto wiedzieć o aerobiku w wodzie? Co oznacza podatność na siniaki?

Popularne w tym tygodniu:

Sposób na płaski brzuch w 28 dni – wystarczą cztery minuty dziennie Produkty, których nigdy nie powinieneś jeść przed treningiem Siłownia, w której się wyśpisz Sposoby na zakwasy: jak złagodzić ból mięśni? Zaskocz Swoje Pośladki - Skuteczny trening Pupy Odbyły się pierwsze treningi Women’s Run w tym sezonie